Een perfecte nachtrust in enkele simpele stappen

Sommige dingen verleren we blijkbaar naarmate de tijd verstrijkt. Een goed voorbeeld daarvan is in slaap komen. Dat wordt met alle moderne gemakken steeds lastiger.

Vroeger was het slechts een kwestie van comfortabel gaan liggen, je ogen dichtdoen, je helemaal nergens op concentreren en weg was je. Natuurlijk gaan we hierbij wel uit van de ideale omstandigheden om in te slapen. Oftewel, geen lawaai in je directe omgeving, geen lichamelijke ongemakken en het perfecte licht – of juist gebrek daaraan. Maar voor heel veel mensen gaat die vlieger gewoonweg niet meer op.

Wat is er precies gebeurd en hoe wordt een degelijke nachtrust weer vanzelfsprekend? Hét antwoord op die vraag is natuurlijk heel persoonlijk. Toch hebben we enkele suggesties die er hopelijk voor zullen zorgen dat jij morgenochtend – en iedere morgen daarna ook – met het juiste been uit bed stapt. Fris, fruitig en gefocust.

Ritme

Afgezien van ambient muziek heb je liever niks aan je hoofd, zeker niet iets waar een beat in zit. Maar eigenlijk bedoelen we dat ook niet: het gaat ons hier puur om jouw dag- en nachtritme. En zeker over de uren in aanloop naar het tijdstip waarop jij naar bed gaat. Die zijn cruciaal om goed te kunnen slapen. Zo kunnen we je aanbevelen om het laatste uur voordat je wilt gaan slapen niks meer eet of drinkt. Op die manier kan alles lekker zakken en heb je geen gevoelige maag wanneer je lichaam horizontaal komt te liggen.

Televisies en telefoon schermen? Laat die uit. De berichtjes waar je op wilt reageren zijn er morgen ook nog wel. Mocht je echt weet hebben van een noodgeval, dan ligt dat uiteraard anders. Ook e-mails hebben doorgaans geen haast en mogen worden beantwoord nadat de haan is begonnen met kraaien.

Licht en donker

Dit is echt heel persoonlijk. Waar jij misschien complete duisternis nodig hebt, maken de lichtomstandigheden voor een ander weer niet zo heel veel uit. Of andersom. Wanneer jij alleen in het pikkedonker kunt slapen, richt je je slaapkamer zo in dat je deze omstandigheden kunt creëren. Deel je de kamer of zelfs je bed met iemand anders die het tegenovergestelde van jou nodig heeft? Dan kun je dat oplossen door degene van jullie die de meeste duisternis nodig heeft een slaapmasker te laten dragen.

Het juiste bed

Waar slaap jij het lekkerste in? Of je nu samen in één bed ligt of niet, moet je ook kijken naar de beschikbare ruimte in je kamer. Mocht je er genoeg oppervlakte voor hebben dan is het zelfs raadzaam om een twijfelaar te kopen. Zo kan er in principe iemand bij komen liggen en heb je in je eentje ook genoeg wijdte om iedere houding aan te kunnen nemen die je wilt zonder uit je bed te donderen.

Denk ook aan de juiste keuze voor je matras en je kussen. Je ruggengraat en nek moeten helemaal recht kunnen liggen om je lichaamsgewicht perfect te verdelen.

Welterusten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.